Είναι γεγονός ότι το 2020 αιφνιδίασε και τους πιο προνοητικούς. Ήρθε για να ταράξει τα νερά και να θέσει σε αμφισβήτηση ό,τι θεωρούσαμε δεδομένο ως τότε. Φυσικά, το digital marketing δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστο από τις αλλαγές. Αφουγκράστηκε τα προβλήματα που έφερε στην επιφάνεια η πανδημία και αξιοποίησε τις νέες δυνατότητες ανάπτυξης της τεχνολογίας για να δώσει λύσεις. Έτσι, δεν άργησαν να αναδυθούν νέες τάσεις και κυρίως να ισχυροποιηθούν όσες περιμέναμε.

1. Local SEO

Καθώς η πανδημία και ο περιορισμός των μετακινήσεων αύξησαν τις “near me” αναζητήσεις στη Google, το local SEO σήμερα είναι περισσότερο επίκαιρο παρά ποτέ. Βέβαια, η αναζήτηση κοντινών επιχειρήσεων δεν είναι απλώς μια μόδα. Ο κόσμος φαίνεται να στρέφεται με γοργούς ρυθμούς προς τις τοπικές επιχειρήσεις και ο σκοπός είναι διπλός. Αφενός, ενισχύεται η τοπική οικονομία και ευημερεί η κοινότητα. Αφετέρου, πρόκειται για μια περιβαλλοντική επιλογή που βοηθάει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το κίνημα “support local businesses” είναι μια ευκαιρία που αξίζει να εκμεταλλευτούν οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

2. Video Marketing και TikTok

Το video αποτέλεσε την πιο ισχυρή μορφή περιεχομένου για τη χρονιά που φεύγει και αυτή που δημιουργεί το μεγαλύτερο engagement. Η πανδημία έπαιξε ρόλο και εδώ, καθώς το video προσφέρει την ψευδαίσθηση της φυσικής παρουσίας, όταν όλος ο κόσμος βρίσκεται σε απομόνωση. Η αμεσότητα ενισχύει την εμπιστοσύνη του κοινού, λύνει πιθανές απορίες και ενισχύει την ικανοποίηση των πελατών.

Τα σύντομα video του TikTok είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Ειδικά αν το target group της επιχείρησης είναι Gen Z ή millennials, το TikTok είναι ιδανικός τρόπος προσέγγισης. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου, είτε σε συνεργασία με influencers.

3. Video conference – live events – webinars

Το live streaming καθιερώθηκε τον τελευταίο χρόνο και έγινε μέρος της καθημερινότητάς μας. Μαθήματα, σεμινάρια και ξεναγήσεις που παλαιότερα μπορούσαν να παρακολουθήσουν μόνο άνθρωποι που κατοικούσαν σε κοντινή απόσταση, πλέον μπορούν να τα απολαύσουν άνθρωποι από όλο τον κόσμο. Είναι μια τάση που πρέπει οπωσδήποτε να ληφθεί υπόψη, σε μια στρατηγική marketing, ιδίως από brands που επιδιώκουν πρόσβαση σε παγκόσμιο κοινό, καθώς καταργεί τους γεωγραφικούς περιορισμούς. Αυτό μπορεί, για παράδειγμα, να γίνει με live Q&As, συνεντεύξεις, demos, stories, online μαθήματα για τη χρήση των προϊόντων. Κάθε επιχείρηση καλείται να διαλέξει αυτό που ανταποκρίνεται καλύτερα στο προϊόν της.

4. Social Commerce

Ο αριθμός των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τα social media ως κανάλι πωλήσεων αυξήθηκε κατακόρυφα. Λόγω του lockdown ο κόσμος έμεινε περισσότερο στο σπίτι, αγόραζε περισσότερο online και έψαχνε τον ευκολότερο τρόπο. Το Social Commerce δεν είναι απλώς διαφημίσεις στα social που οδηγούν τον χρήστη στο site της επιχείρησης, αλλά αντίθετα πρόκειται για πωλήσεις που ολοκληρώνονται μέσα από τη social media πλατφόρμα. Το βλέπουμε συνεχώς να εξελίσσεται και το Facebook δίνει όλο και περισσότερες δυνατότητες (Facebook & Instagram Shopping). Τα πλεονεκτήματα αυτής της τάσης είναι αναμφίβολα: Η εμπειρία είναι πιο φιλική για τον χρήστη που βρίσκεται ήδη στην πλατφόρμα, ενώ οδηγείται απευθείας σε αγορά, χωρίς ανάγκη να μπει στο website, να κάνει εγγραφή κλπ.

5. Τεχνητή Νοημοσύνη (AI)

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη παρούσα στην καθημερινότητά μας, ακόμα και όταν δεν το συνειδητοποιούμε. Στο marketing, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αξιοποιηθεί για την καλύτερη και ποιοτικότερη κατανόηση του κοινού αναλύοντας τις αγοραστικές συμπεριφορές και στοχεύοντας αποτελεσματικότερα τους πελάτες. Συγχρόνως, βελτιώνει την εμπειρία του χρήστη προσφέροντάς του αυτό που χρειάζεται. Στην εξυπηρέτηση του κοινού, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φτάσει πολύ μακριά με την εγκατάσταση chatbots που απαντούν άμεσα σε ερωτήσεις, συνομιλούν με τους πελάτες και μπορούν να οδηγήσουν πιο γρήγορα στην πώληση.

6. Visual & Voice Search

Η απόλυτη εξυπηρέτηση του χρήστη. Φέρνει έναν νέο τρόπο οπτικής και φωνητικής αναζήτησης, χωρίς της ανάγκη πληκτρολόγησης. Η τάση αυτή συνεπικουρείται φυσικά από τα νέα εργαλεία που προσφέρει η τεχνολογία. Οι χρήστες πραγματοποιούν αναζητήσεις ανεβάζοντας εικόνες και εξοικειώνονται με τη φωνητική αναζήτηση χρησιμοποιώντας τους mobile βοηθούς τους, Alexa και Siri. Το visual και voice search optimization είναι ένα trend που ήδη έχουμε αρχίσει να βλέπουμε σε πολλά μεγάλα brands. Στην Ελλάδα, η τάση παρατηρείται σε μικρότερο βαθμό, καθώς τα εργαλεία αυτά δεν έχουν γίνει ακόμα μέρος της καθημερινότητάς μας. Καθώς όμως τα πράγματα εξελίσσονται γρήγορα, απαιτείται προσαρμογή και των ελληνικών websites.

7. Diversity και Inclusivity

Μέχρι τώρα δεν ήταν συχνό φαινόμενο οι εταιρείες να παίρνουν θέση σε κοινωνικά ζητήματα. Οι κινητοποιήσεις όμως του 2020 ήρθαν για να ανατρέψουν αυτή την κατάσταση. Η νέα πραγματικότητα θέλει τις εταιρείες να ενσωματώνουν στις καμπάνιες τους τις τάσεις της κοινωνίας και να υποστηρίζουν ανοιχτά τα κινήματα κατά του ρατσισμού.

Μεγάλες εταιρείες επέλεξαν να υποστηρίξουν δημόσια το κίνημα “Black Lives Matter”, είτε με ανακοινώσεις τους στα social, είτε ποστάροντας τη σημαία του κινήματος, είτε δημιουργώντας video ενημέρωσης.

Ακόμα, κατά τη διάρκεια του “Pride Month” είδαμε πολλά brands να φωτίζουν τα profile pics τους στα χρώματα του ουράνιου τόξου, δηλώνοντας ρητά τη συμπαράστασή τους.

Αυτή την τάση βλέπουμε και στα διαφημιστικά βίντεο που προωθούν τη διαφορετικότητα και το inclusivity με τη συμμετοχή ανθρώπων κάθε φυλής, χρώματος, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού και σωματότυπου. Μάλιστα, η τάση ξεπερνάει το χώρο της διαφήμισης, και υπεισέρχεται στο χώρο του πραγματικού. Ένα brand ρούχων, για παράδειγμα, δεν αρκεί να ανεβάσει posts για το body positivity. Πρέπει και τα ρούχα που πουλάει να απευθύνονται σε κάθε τύπο σώματος.

+1. Sustainability

Στη δημόσια συζήτηση έχει αναδειχθεί η ανάγκη για βιωσιμότητα και προστασία του περιβάλλοντος ως αναπόσπαστο μέρος της συζήτησης για την υγεία και την ευημερία. Ο κόσμος αναμένει από τις εταιρείες να λάβουν δράση για την προστασία του περιβάλλοντος. Στο digital marketing, η στροφή προς καμπάνιες με έμφαση στο sustainability είναι πλέον δεδομένη, όταν μιλάμε για posts στα social media μιας επιχείρησης. Στην πράξη, οι εταιρείες καλούνται να επενδύσουν σε περισσότερες ανακυκλώσιμες συσκευασίες, επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών, μείωση των πλαστικών, επιλογή οικολογικών υλικών και κατάργηση των χημικών αποβλήτων. Οι χρήστες όμως πλέον είναι πιο υποψιασμένοι και αναζητούν περισσότερο πριν αγοράσουν. Απαιτείται, επομένως, προσοχή για να μην θεωρηθεί ότι γίνεται green washing, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε εύκολα να γυρίσει μπούμερανγκ.

Κοινός παρονομαστής των τάσεων του digital marketing για το 2021 ήταν η πανδημία. Αν και τα trends αυτά αναδείχθηκαν λόγω των έκτακτων συνθηκών, το μόνο σίγουρο είναι ότι ήρθαν για να μείνουν.

 

Πηγή: https://www.papaki.com/